Με το Ν. 4808/2021 επήλθαν ριζικές μεταβολές στο Δίκαιο της Καταγγελίας των συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας

• από την 01.01.2022 καταργείται η μέχρι πρότινος ισχύουσα διάκριση μεταξύ των υπαλλήλων και των εργατοτεχνιτών ως προς την καταγγελία των συμβάσεων εργασίας.
  • Με την κατάργηση της διάκρισης θα είναι δυνατή η καταγγελία της σύμβασης εργασίας των εργατοτεχνιτών με προθεσμία προειδοποίησης, η καταβολή της αποζημίωσης με δόσεις και η καταγγελία της σύμβασης με μειωμένη αποζημίωση, σε περίπτωση συμπλήρωσης των προϋποθέσεων λήψης πλήρους σύνταξης γήρατος
  • παρέχεται στον εργοδότη η δυνατότητα να απαλλάξει τον εργαζόμενο από την υποχρέωση να παράσχει την εργασία του, κατά τη διάρκεια της προθεσμίας προειδοποίησης, χωρίς να θίγονται τα δικαιώματα του εργαζόμενου και χωρίς ο εργοδότης να θεωρείται υπερήμερος.
  • Η απαλλαγή από την εργασία μπορεί να είναι ολική ή μερική και κατά τη διάρκεια της ο εργοδότης καταβάλλει πλήρως τις αποδοχές.
  • Ο εργαζόμενος έχει το δικαίωμα να αναλάβει εργασία σε άλλο εργοδότη κατά τη διάρκεια της προθεσμίας προειδοποίησης, χωρίς να επηρεάζονται τα αποτελέσματα της καταγγελίας, καθώς και το ύψος της καταβλητέας αποζημίωσης.
  • Δίκαιο της απόλυσης:
  • Άκυρη θεωρείται η απόλυση και όταν οφείλεται σε δυσμενή διάκριση σε βάρος του εργαζομένου ή εκδικητικότητα λόγω φύλου, φυλής, χρώματος, πολιτικών φρονημάτων, θρησκευτικών ή φιλοσοφικών πεποιθήσεων, γενεαλογικών καταβολών, εθνικής καταγωγής, γενετήσιου ή σεξουαλικού προσανατολισμού, ηλικίας, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου, αναπηρίας, ή συμμετοχής ή μη σε συνδικαλιστική οργάνωση
  • Άκυρη θεωρείται η απόλυση και όταν πραγματοποιείται ως αντίδραση στο αίτημα ή τη λήψη οποιασδήποτε άδειας
  • Άκυρη θεωρείται η απόλυση και όταν πρόκειται για εργαζόμενους, που ασκούν το δικαίωμα αποσύνδεσης
  • Εάν ο εργαζόμενος ασκήσει αγωγή, ζητώντας την αναγνώριση της ακυρότητας της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας του, μεταξύ άλλων, και για ένα από τους παραπάνω λόγους, ο εργοδότης είναι αυτός που θα αποδείξει ότι η απόλυση του ενάγοντος - εργαζομένου δεν έγινε για τον προβαλλόμενο λόγο ακυρότητας.

Απόστολος Μουντούλιας