Δυνατότητα καταβολής έναντι ασφαλιστικών εισφορών από 1.1.2017

Μέχρι σήμερα το σύστημα πληρωμών των ασφαλιστικών Ταμείων έκανε δεκτή μόνο την καταβολή του ακριβούς ποσού και οι ασφαλισμένοι, σε αρκετές περιπτώσεις, δεν μπορούσαν να πληρώσουν τις ασφαλιστικές εισφορές τους, αν δεν είχαν συγκεντρώσει το σύνολο του ποσού, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται με προσαυξήσεις.

Από την έναρξη λειτουργίας του νέου φορέα ΕΦΚΑ θα δίνεται η δυνατότητα στους υπόχρεους μερικής καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών τους (το υπόλοιπο θα επιβαρύνεται με τις νόμιμες προσαυξήσεις), αλλά και η δυνατότητα, να αποδίδουν μεγαλύτερα ποσά από τα προβλεπόμενα, τα οποία θα συμψηφίζονται με ασφαλιστικές εισφορές επόμενης περιόδου. Αυτό προβλέπεται από το άρθρο 59 του ν.4445/2016 (εφαρμοστικές διατάξεις του ν.4387/2016), για τις ασφαλιστικές εισφορές των αυτοαπασχολούμενων και ελεύθερων επαγγελματιών (άρθρο 39 ν.4387/2016) καθώς και των ασφαλισμένων στον Ο.Γ.Α αγροτών (άρθρο 39 ν.4387/2016), όπως ορίζεται και στο κεφάλαιο ΣΤ' της Υ.Α. Φ.80000/οικ. 61327/1484/ 2016 που αναφέρονται μεταξύ άλλων:

«Σημειώνουμε ότι με τις διατάξεις του άρθρου 59 του ν.4445/2016, δίνεται η δυνατότητα στους ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους και αγρότες να προχωρήσουν από 1/1/2017 σε μερική καταβολή του ποσού των ασφαλιστικών τους εισφορών. Το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών των ανωτέρω προσώπων που δεν καταβάλλεται βάσει των άρθρων 39 και 40 του ν.4387/2016, κατά το χρόνο λήξης της προθεσμίας πληρωμής των μηνιαίων ασφαλιστικών εισφορών επιβαρύνεται με τις νόμιμες προσαυξήσεις και τόκους. Σε περίπτωση που κατά το χρόνο λήξης της προθεσμίας πληρωμής των μηνιαίων ασφαλιστικών εισφορών καταβληθεί ποσό μεγαλύτερο από το ποσό που απαιτείται, το επιπλέον ποσό μεταφέρεται ως πιστωμένο και συμψηφίζεται με τις ασφαλιστικές εισφορές του επόμενου χρονικού διαστήματος».

Βάσει των ανωτέρω, από 1.1.2017, εκτός από τη δυνατότητα μερικής καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, υπάρχει και η δυνατότητα γνωρίζοντας σε μεγάλο βαθμό το ύψος στο οποίο θα προσδιοριστούν τα εισοδήματά τους κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος (άρα και τις συνολικές εισφορές που θα καλούνται να καταβάλουν στο τρέχον έτος), να καταβάλουν μεγαλύτερες μηνιαίες ασφαλιστικές εισφορές από αυτές που θα υπολογίζονται από το Υπουργείο, τουλάχιστον κατά το "πρώτο εξάμηνο του έτους", στο οποίο, η βάση υπολογισμού των πάσης φύσεως ασφαλιστικών εισφορών θα προκύπτει από το πιο πρόσφατο εκκαθαρισμένο φορολογικό έτος, δηλαδή από αυτό του προ-προηγούμενου φορολογικού έτους και έως ότου καταστεί ευχερής η έγκαιρη χρήση των εισοδημάτων του προηγούμενου (κεφ. ΣΤ' της Υ.Α. Φ.80000/οικ. 61327/1484/ 2016). Με τον τρόπο αυτό, τα ποσά των εισφορών που θα κληθεί να καταβάλει κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους ο υπόχρεος (που πλέον θα έχει εκκαθαριστεί το προηγούμενο φορολογικό έτος και θα έχει υπολογιστεί η συνολική υποχρέωση σε ασφαλιστικές εισφορές του τρέχοντος έτους) θα βρίσκονται κοντά στα ποσά που θα έχει ήδη καταβάλει κατά το πρώτο εξάμηνο, αποφεύγοντας έτσι να επωμιστεί μεγάλο "ταμειακό βάρος" για καταβολές υποχρεώσεων, που εκ των πραγμάτων είναι μεγαλύτερες κατά το δεύτερο εξάμηνο κάθε χρονιάς.
Πηγή: Taxheaven © Δείτε περισσότερα https://www.taxheaven.gr/news/news/view/id/33023